Een nieuwe strategie en dan…

17 november 2020 | 0 Reacties

Het zal u bekend voorkomen. Het bedrijf heeft zich een nieuwe strategie aangemeten. Kosten nog moeite zijn gespaard om dat voor elkaar te krijgen. Verkenningen, analyses, SWOT’s, heidesessies, workshops, brainstorms. Intern en extern is alles uit de kast gehaald. Het budget voor extern advies was hoog. En nu is het zover. Een nieuwe visie en missie, de waarden zijn vers geformuleerd, doelen helder. Nu alleen nog de implementatie….

Glossy brochure

Het gaat natuurlijk vaak goed, die fase. Maar het gaat ook wel behoorlijk mis. Het management heeft – met overtuiging – de klus geklaard. Er wordt een fraai glossy-achtig boekje gemaakt, de CEO wijdt er een blog aan of wijdt er een town hall meeting aan. En vervolgens wordt de volgende managementlaag of de staf met de roll-out opgezadeld, als dat al gebeurt. Het is natuurlijk rampzalig als na verloop van tijd blijkt, dat de nieuwe richting nauwelijks of niet door het bedrijf wordt gevolgd. En dat gaat dan meestal op voor de niet zo zichtbare onderdelen van een strategie, zoals waarden en gedrag. De fameuze zachte aspecten blijken dan knetterhard te zijn, want slechts het juiste menselijk gedrag laat strategieën echt functioneren.

Ik heb makkelijk praten, want eenvoudig is het ‘naar de vloer’ krijgen van een strategische verandering zeker niet. Vooral niet als er geen duidelijke sense of urgency is, één die iedereen meteen begrijpt. In mijn adviespraktijk kom ik dit vraagstuk vaak tegen. Hoewel ik door de jaren heb geleerd dat elke situatie weer anders en er dus niet één methode is, zijn er toch wel verstandige inzichten.

Hoe het ook kan! En paar inzichten

Het inzicht dat het hele bedrijf, alle medewerkers, een kans moet krijgen zich in de nieuwe strategie te verdiepen en zich deze eigen te maken. Cruciaal voor een brede acceptatie.

Het inzicht dat ‘geïnformeerd zijn’ onvoldoende is om te volgen wat deze strategie voor jou individueel betekent. Mensen moeten linksom of rechtsom gaan begrijpen welk gedrag er precies van hen wordt verwacht. En dus kiezen voor verandering of niet.

Het inzicht dat voorbeeldwerking op alle niveaus alle andere informatie en overtuigingsmethoden overtreft in effectiviteit. Mensen zijn sociale wezens, een organisatie is een sociaal systeem. Als de baas en de collega het doen is er alle reden om mee te gaan in de beweging.

Het inzicht van de kracht van de herhaling. Weinig boodschappen, veel herhalen. Natuurlijk: met variatie, speels, ook met humor, maar frappez toujours. Als het vaak terugkomt, moet het wel serieus zijn.

Het inzicht van ‘de wortel en de stok’. Het moet duidelijk zijn dat een nieuw bedrijfsbeleid ook een keer terugkomt in functioneringsgesprek en beoordeling. Het bedrijf is serieus, een nieuwe strategie is noodzakelijk en er wordt verwacht dat men mee beweegt.

Met deze ingrediënten moet een mooie en succesvolle realisatie van een nieuwe strategie kunnen lukken. Hoe dat precies dan gaat, dat blijft meer een kunst (van het management of andere professionals) dan een kunde. Gelukkig zijn meer en meer leidinggevenden ook vaardige veranderingsmanagers. En dat maakt dan het samenwerken met deze cliënten weer een stuk interessanter.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rob Wagenaar

Rob Wagenaar